T. S. Eliot

 

 

Hamlet and His Problems

[Auszug]

 

Text
Editionsbericht
Literatur: Eliot
Literatur: Eliot-Rezeption
Literatur: The Athenaeum

 

The only way of expressing emotion in the form of art is by finding an "objective correlative"; in other words, a set of objects, a situation, a chain of events which shall be the formula of that particular emotion; such that when the external facts, which must terminate in sensory experience, are given, the emotion is immediately evoked.

 

 

 

 

Erstdruck und Druckvorlage

The Athenaeum.
A Journal of Literature, Science and the Arts.
Nr. 4665, 1919, 26. September, S. 940-941.

Gezeichnet: T. S. E.

Unser Auszug: S. 941.

Die Textwiedergabe erfolgt nach dem ersten Druck (Editionsrichtlinien).


The Athenaeum   online
URL: https://catalog.hathitrust.org/Record/009663854
PURL: http://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?PPN617810966
URL: https://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/serial?id=athenaeum

 

 

Zeitschriften-Repertorium

 

Kommentierte und kritische Ausgabe

 

 

 

Literatur: Eliot

Altieri, Charles: Reading Bradley after reading Laforgue. How Eliot transformed Symbolist poetics into a paradigmatic Modernism. In: Modern Language Quarterly 72.2 (2011), S. 225-252.

Brandmeyer, Rudolf: Poetiken der Lyrik: Von der Normpoetik zur Autorenpoetik. In: Handbuch Lyrik. Theorie, Analyse, Geschichte. Hrsg. von Dieter Lamping. 2. Aufl. Stuttgart 2016, S. 2-15.

Callison, Jamie: Transmuting F. H. Bradley. T. S. Eliot's Notes Towards a Theory of Poetry. In: T. S. Eliot Studies Annual 1 (2017), S. 99-113.

Gallup, Donald: T. S. Eliot. A Bibliography. London 1969.

Greenburg, Bradley: T. S. Eliot's Impudence. Hamlet, Objective Correlative, and Formulation. In: Criticism. A Quarterly for Literature and the Arts 49 (2007), S. 215-239.

Griffiths, Dominic: T. S. Eliot and Others: The (More or Less) Definitive History and Origin of the Term "Objective Correlative". In: English Studies. A Journal of English Language and Literature 99.5-6 (2018), S. 642-660.

Harding, Jason (Hrsg.): The New Cambridge Companion to T. S. Eliot. New York 2017.

Lipking, Lawrence: Poet-critics. In: The Cambridge History of Literary Criticism. Bd. 7: Modernism and the New Criticism. Hrsg. von A. Walton Litz. Cambridge u.a. 2000, S. 439-467.

Olsen, Flemming: Eliot's Objective Correlative. Tradition or Individual Talent. Contributions to the History of a Topos. Brighton u.a. 2012.

Rizq, Michael: T. S. Eliot, Poetry, and the Ethics of "Feeling". In: English Literary History 91.2 (2024), S. 501-531.

Stayer, Jayme (Hrsg.): T. S. Eliot, France, and the Mind of Europe. Newcastle upon Tyne 2015.

Sullivan, Hannah: 'But We Must Learn to Take Literature Seriously': T. S. Eliot and the Little Magazines of Modernism, 1917-1920. In: Critical Quarterly 46.2 (2004), S. 63-90.

Teubner, Rachel: An Analysis of T.S. Eliot's The Sacred Wood Essays on Poetry and Criticism. London 2017.

 

 

Literatur: Eliot-Rezeption

Boecker, Bettina: "Zuspruch inmitten Sinnlosigkeit": Zur Rezeption T. S. Eliots im Deutschland der Nachkriegszeit. In: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 55.2 (2007), S. 139-154.

Brooker, Jewel S. (Hrsg.): T. S. Eliot. The Contemporary Reviews. Cambridge u.a. 2004.

Däumer, Elisabeth / Bagchee, Shyamal (Hrsg.): The International Reception of T. S. Eliot. London u.a. 2007.

Gish, Nancy K.: Eliot's Critical Reception: "The Quintessence of Twenty-First-Century Poetry". In: A Companion to T. S. Eliot. Hrsg. von David E. Chinitz. Chicester 2014, S. 436-448.

Grant, Michael (Hrsg.): T. S. Eliot. The Critical Heritage. 2 Bde. London u.a. 1982.

Harding, Jason (Hrsg.): T. S. Eliot in Context. Cambridge u.a. 2011.

Leucht, Robert: "Oder ist es seine magnetische Kraft?" T.S. Eliot in Österreich - Bausteine einer literarischen Rezeptionsgeschichte, 1945-1981. In: Angermion 10 (2017), S. 147-179.

Marx, William: T.S. Eliot in France. Une réception problématique. In: Textuel. L'UFR de Lettres, arts et cinéma 53 (2008), S. 89-95.

Rasula, Jed: What the Thunder Said. How The Waste Land Made Poetry Modern. Princeton, NJ 2022.

 

 

Literatur: The Athenaeum

Cuny, Noëlle: Le Dialogue de la science et de l'art dans Blast, The Athenaeum, The Signature. In: Revues modernistes anglo-américaines. Lieux d'échanges, lieux d’exil. Hrsg. von Benoît Tadié. Paris 2006, S. 201-217.

Demoor, Marysa: Their Fair Share. Women, Power, and Criticism in the Athenaeum, from Millicent Garratt Fawcett to Katharine Mansfield, 1870-1920. Aldershot u.a. 2000.

Demoor, Marysa: John Middleton Murry's Editorial Apprenticeships. Getting Modernist Rhythm into the Athenaeum, 1919-1921. In: English Literature in Transition, 1880-1920. 52.2 (2009), S. 123-143.

Rose, Margaret A.: The Athenaeum zur Zeit des Vor- und Nachmärz. In: Deutsch-britischer Kulturtransfer im Vormärz. Hrsg. von Andrew Cusack. Bielefeld 2024 (= Forum Vormärz Forschung. Jahrbuch 29, 2023), S. 91-112.

Shattock, Joanne (Hrsg.): Journalism and the Periodical Press in Nineteenth-Century Britain. Cambridge 2019.

Wellens, Oscar: 'The Brief and Brilliant Life of the The Athenaeum under Mr. Middleton Murry' (T.S. Eliot). In: Neophilologus 85 (2001), S. 137-152.
URL: https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/A:1004857232007.pdf

Whitworth, Michael H.: Enemies of Cant: The Athenaeum (1919-21) and The Adelphi (1923-48). In: The Oxford Critical and Cultural History of Modernist Magazines. Hrsg. von Peter Brooker u.a. Bd. 1: Britain and Ireland 1880-1955. Oxford 2009, S. 364-388.

 

 

Edition
Lyriktheorie » R. Brandmeyer