Michael Field

[i. e. Katherine Harris Bradley u. Edith Emma Cooper]

 

 

Text
Editionsbericht
Literatur

 

   A GIRL,
Her soul a deep-wave pearl
Dim, lucent of all lovely mysteries;
   A face flowered for heart's ease,
   A brow's grace soft as seas
   Seen through faint forest-trees:
   A mouth, the lips apart,
Like aspen-leaflets trembling in the breeze
   From her tempestuous heart.
   Such: and our souls so knit,
   I leave a page half-writ –
          The work begun
   Will be to heaven's conception done,
          If she come to it.

 

 

 

 

Druckvorlage

Michael Field: Underneath the Bough. A Book of Verses.
Revised and decreased edition.
London u. New York: G. Bell 1893, S. 88.

URL: https://catalog.hathitrust.org/Record/008961885

 

 

Kommentierte Ausgabe

 

 

 

Literatur

Brandmeyer, Rudolf: Poetologische Lyrik. In: Handbuch Lyrik. Theorie, Analyse, Geschichte. Hrsg. von Dieter Lamping. 2. Aufl. Stuttgart 2016, S. 164-168.

Bristow, Joseph (Hrsg.): The Fin-de-Siècle poem. English Literary Culture and the 1890s. Athens 2005.

Christ, Carol T.: Victorian Poetics. In: A Companion to Victorian Poetry. Hrsg. von Richard Cronin u.a. Malden, MA 2002, S. 1-21.

Ehnenn, Jill R.: From 'We Other Victorians' to 'Pussy Grabs Back'. Thinking Gender, Thinking Sex, and Feminist Methodological Futures in Victorian Studies Today. In: Victorian Literature and Culture 47.1 (2019), S. 35-62.

Fletcher, Robert P.: 'I Leave a Page Half-Writ'. Narrative Discoherence in Michael Field's Underneath the Bough. In: Women's Poetry, Late Romantic to Late Victorian. Gender and Genre, 1830-1900. Basingstoke u.a. 1999, S. 164-182.

Gazzaniga, Andrea: Collaborative Space and the Poetics of Enclosure in Michael Field's Underneath the Bough. In: Victorians Institute Journal 42 (2014), S. 145-179.

Gymnich, Marion / Müller-Zettelmann, Eva: Metalyrik: Gattungsspezifische Besonderheiten, Formenspektrum und zentrale Funktionen. In: Metaisierung in Literatur und anderen Medien. Theoretische Grundlagen – Historische Perspektiven – Metagattungen – Funktionen. Hrsg. von Janine Hauthal u.a. Berlin u.a. 2007 (= spectrum Literaturwissenschaft / spectrum Literature, 12), S. 65-91.

Hall, Jason D. u.a. (Hrsg.): Decadent Poetics. Literature and Form at the British Fin de Siècle. New York 2013 (= Palgrave Studies in Nineteenth-Century Writing and Culture).

Hughes, Linda K. (Hrsg.): The Cambridge Companion to Victorian Women's Poetry. Cambridge 2019.

Marcus, Laura u.a. (Hrsg.): Late Victorian into Modern. Oxford 2016.

Martus, Steffen u.a. (Hrsg.): Lyrik im 19. Jahrhundert. Gattungspoetik als Reflexionsmedium der Kultur. Bern u.a. 2005 (= Publikationen zur Zeitschrift für Germanistik, 11).

Parker, Sarah: The Lesbian Muse and Poetic Identity, 1889-1930. London 2013.

Parker, Sarah / Parejo, Ana (Hrsg.): Michael Field. Decadent Moderns. Athens, OH 2019.

Richardson, LeeAnne: Turn of the Century Women's Poetry: Skirting the Problems of Periodization In: Nineteenth-Century Gender Studies 13.3 (2017), S. 81-101.
URL: http://www.ncgsjournal.com/issue133/richardson.htm

Stetz, Margaret D. / Wilson, Cheryl A. (Hrsg.): Michael Field and Their World. High Wycombe 2007.

Thain, Marion: "Michael Field". Poetry, Aestheticism and the Fin de Siècle. Cambridge u.a. 2007.

Vadillo, Ana P.: Women Poets and Urban Aestheticism. Passengers of Modernity. Basingstoke 2005.

 

 

Edition
Lyriktheorie » R. Brandmeyer