Oscar Wilde

 

 

The Tomb of Keats.

[Auszug]

 

Text
Editionsbericht
Literatur

»   »   »
Texte zur Baudelaire-Rezeption
Texte zur Verlaine-Rezeption
Texte zur Mallarmé-Rezeption

 

As I stood beside the mean grave of this divine boy, I thought of him as of a Priest of Beauty slain before his time; and the vision of [478] Guido's St. Sebastian came before my eyes as I saw him at Genoa, a lovely brown boy, with crisp, clustering hair and red lips, bound by his evil enemies to a tree, and, though pierced by arrows, raising his eyes with divine, impassioned gaze towards the Eternal Beauty of the opening heavens. And thus my thoughts shaped themselves to rhyme: –

          HEU MISERANDE PUER.

Rid of the world's injustice and its pain,
  He rests at last beneath God's veil of blue;
  Taken from life while life and love were new
The youngest of the martyrs here is lain,
Fair as Sebastian and as foully slain.
  No cypress shades his grave, nor funeral yew,
  But red-lipped daisies, violets drenched with dew,
And sleepy poppies, catch the evening rain.

O proudest heart that broke for misery!
  O saddest poet that the world hath seen!
    O sweetest singer of the English land!
    Thy name was writ in water on the sand,
  But our tears shall keep thy memory green,
And make it flourish like a Basil-tree.

  Rome, 1877.

 

 

 

 

Druckvorlage

The Irish Monthly.
Bd. 5, 1877, Nr. 49, Juli, S. 476-478.

Unser Auszug: S. 477-478.

Die Textwiedergabe erfolgt nach dem ersten Druck (Editionsrichtlinien).

URL: https://www.jstor.org/stable/20502029


The Irish Monthly   online
URL: https://www.jstor.org/journal/irishmonthly
URL: https://catalog.hathitrust.org/Record/008893454
URL: https://catalog.hathitrust.org/Record/008696372

 

 

"HEU MISERANDE PUER" aufgenommen in

 

Kommentierte und kritische Ausgabe

 

 

 

Literatur

Brandmeyer, Rudolf: Poetologische Lyrik. In: Handbuch Lyrik. Theorie, Analyse, Geschichte. Hrsg. von Dieter Lamping. 2. Aufl. Stuttgart 2016, S. 164-168.

Di Mauro-Jackson, Moira: Breathing New Life into Legends: Oscar Wilde and the Doctrines of the Aesthetic Movement. In: Quintessential Wilde. His Worldly Place, His Penetrating Philosophy and His Influential Aestheticism. Hrsg. von Annette M. Magid. Newcastle upon Tyne 2017, S. 256-282.

Evangelista, Stefano (Hrsg.): The Reception of Oscar Wilde in Europe. London 2010.

Falzon, Alex R.: Wilde and Keats: La Donnée. In: The Challenge of Keats. Bicentenary Essays, 1795-1995. Hrsg. von Allan C. Christensen u.a. Amsterdam u.a. 2000, S. 247–253.

Foss, Chris: Oscar Wilde and the Importance of Being Romantic. In: Wilde Discoveries. Traditions, Histories, Archives. Hrsg. von Joseph Bristow u.a. Toronto u.a. 2013, S. 43-64.

Grech, Leanne: Oscar Wilde's Aesthetic Education. The Oxford Classical Curriculum. Cham 2019.

Gymnich, Marion / Müller-Zettelmann, Eva: Metalyrik: Gattungsspezifische Besonderheiten, Formenspektrum und zentrale Funktionen. In: Metaisierung in Literatur und anderen Medien. Theoretische Grundlagen – Historische Perspektiven – Metagattungen – Funktionen. Hrsg. von Janine Hauthal u.a. Berlin u.a. 2007 (= spectrum Literaturwissenschaft / spectrum Literature, 12), S. 65-91.

Hänsel-Hohenhausen, Markus von: Die frühe deutschsprachige Oscar-Wilde-Rezeption (1893 - 1906). Bibliographie. 2. Aufl. Egelsbach 1999.

Lipking, Lawrence: Poet-critics. In: The Cambridge History of Literary Criticism. Bd. 7: Modernism and the New Criticism. Hrsg. von A. Walton Litz. Cambridge u.a. 2000, S. 439-467.

Martus, Steffen u.a. (Hrsg.): Lyrik im 19. Jahrhundert. Gattungspoetik als Reflexionsmedium der Kultur. Bern u.a. 2005 (= Publikationen zur Zeitschrift für Germanistik, 11).

Matthews, Geoffrey M. (Hrsg.): Keats. The Critical Heritage. London 1971 (= The Critical Heritage Series).

Mendelssohn, Michèle: Making Oscar Wilde. Oxford 2018.

O'Neill, Michael (Hrsg.): John Keats in Context. Cambridge 2017.

Powell, Kerry u.a. (Hrsg.): Oscar Wilde in Context. Cambridge u.a. 2013.

Regan, Stephen: The Sonnet. Oxford 2019.

Waithe, Marcus / White, Claire (Hrsg.): The Labour of Literature in Britain and France, 1830-1910. Authorial Work Ethics. London 2018.

Warner, Eric / Hough, Graham (Hrsg.): Strangeness and Beauty. An Anthology of Aesthetic Criticism 1840–1910. 2 Bde. Cambridge u.a. 2009.

 

 

Edition
Lyriktheorie » R. Brandmeyer